칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 19편]


[시편 19]

1    하늘이 하나님의 영광을 선포하고 궁창이 그의 손으로 하신 일을 나타내는도다

2    날은 날에게 말하고 밤은 밤에게 지식을 전하니

3    언어도 없고 말씀도 없으며 들리는 소리도 없으나

4    그의 소리가 온 땅에 통하고 그의 말씀이 세상 끝까지 이르도다 하나님이 해를 위하여 하늘에 장막을 베푸셨도다

5    해는 그의 신방에서 나오는 신랑과 같고 그의 길을 달리기 기뻐하는 장사 같아서

6    하늘 이 끝에서 나와서 하늘 저 끝까지 운행함이여 그의 열기에서 피할 자가 없도다

7    여호와의 율법은 완전하여 영혼을 소성시키며 여호와의 증거는 확실하여 우둔한 자를 지혜롭게 하며

8    여호와의 교훈은 정직하여 마음을 기쁘게 하고 여호와의 계명은 순결하여 눈을 밝게 하시도다

9    여호와를 경외하는 도는 정결하여 영원까지 이르고 여호와의 법도 진실하여 다 의로우니

10    금 곧 많은 순금보다 더 사모할 것이며 꿀과 송이꿀보다 더 달도다

11    또 주의 종이 이것으로 경고를 받고 이것을 지킴으로 상이 크니이다

12    자기 허물을 능히 깨달을 자 누구리요 나를 숨은 허물에서 벗어나게 하소서

13    또 주의 종에게 고의로 죄를 짓지 말게 하사 그 죄가 나를 주장하지 못하게 하소서 그리하면 내가 정직하여 큰 죄과에서 벗어나겠나이다

14    나의 반석이시요 나의 구속자이신 여호와여 내 입의 말과 마음의 묵상이 주님 앞에 열납되기를 원하나이다

다윗은 신실한 자들에게 하나님의 영광을 묵상하도록 격려하는 뜻에서 그들 앞에 먼저 우리가 보는 천체와 그것이 이루고 있는 이 천체의 훌륭한 질서를 통해서 그 거울을 제시하고 있다. 다음으로 우리의 생각을 하나님께서 그의 선민에게 보다 더 친밀하게 하나님 자신을 알게 해주셨던 율법을 상기시켜주고 있다. 이 기회를 이용해서 그는 율법의 효과를 칭찬하며 찬송하면서 하늘의 이 특별한 자질을 상당히 깊게 강론하기를 계속하고 있다. 마지막으로 그는 기도로 본 시편을 끝맺고 있다.”

(1)

이 지구의 제아무리 작은 구석이라도 하나님의 능력과 지혜에 대한표적을 어느 정도 드러내 보여주지 않을 정도로 희미하거나 천한 곳은 아무데도 없다. 그러나 하나님께 대한 보다 더 뚜렷한 형상이 하늘에 새겨져 있기에, 다윗은 특별히 그것을 묵상의 주제로 선택함으로써 거기에 나타나는 광채를 보고 우리들이 이 세상의 모든 것들을 곰곰이 생각하도록 하고 있다.”

우리가 하늘을 바라볼 때 그것을 곰곰이 생각해 봄으로 해서 그것의 위대한 창조자이신 그분을 높이지 않을 수 없다. 천체의 진로와 위치를 완연하게 구별하는 아름다운 배열과 경이적인 다양성, 그리고 그 속에서 드러나는 아름다움과 장엄함은 우리에게 그분의 섭리에 대한 명백한 증거를 제공해주지 않을 수 없다.” 

(2)

우리가 해와 달이 날마다 회전하는 것을 볼 때, 곧 해는 낮에 우리 머리 위로 떠오르고 그 차례대로 달이 잇달아 떠오르고 하는 것이라든지, 해가 차츰차츰 떠올라 우리에게 가까이 다가왔다가 후에 그 진로를 바꾸어 조금씩 멀어져 가는 것이라든지, 그리고 이러한 방편을 통해서 밤과 낮의 길이가 조정되고 그것들의 길이의 다양성이 매년 동일한 시점에서 틀림없이 되풀이될 정도로 그렇게 변함없는 법칙에 따라서 배열되는 것을 볼 때, 우리는 여기서 하나님의 영광에 대한 훨씬 더 밝은 증거를 대하게 된다.”

(3)

그의 말의 요지는 이렇다. 서로 다른 민족들은 그 언어에 있어서 차이를 드러내고 있다. 그러나 하늘은 모든 인간들을 예외없이 한 가지로 가르칠 수 있는 공용어를 가지고 있다. 제아무리 서로 생소하며 가장 후미진 곳에 사는 사람들이라 할지라도 자신들의 부주의를 제외하고는 그 어떤 것도 그들이 이 한 교사의 입에 의해서 혜택 받는 것을 막을 길이 없다.”

(4)

하나님의 영광이 희미한 작은 글자로 쓰여진 것이 아니라 만인이 읽되 아주 쉽게 읽을 수 있는 크고 분명한 글자로 풍부하게 새겨져 있다는 것이다.”

(5-6)

그는 우리에게 태양을 통해서 생각할 점을 세가지 제시하고 있다. 곧 그 형태의 광채와 탁월성, 그 길을 달려가는 신속성, 그 열기의 놀라운 힘 등이다.

(7)

하늘이 하나님에 대해서 증거를 제시하고 있는 것도 사실이지만 인간들로 하여금 참으로 하나님을 경외하고 자신에 대해 충분한 지식을 얻게 하지 못하는 한, 그 증거는 인간을 인도할 수 없는 것이다. 그것은 단지 인간들로 하여금 변명할 수 없게 하는 데 도움이 될 뿐이다.”

영혼이 육체에 정기와 힘을 주듯이 율법도 마찬가지로 영혼의 생명이라는 것이다.”

어느 누구든 먼저 율법 연구에 있어서 진전을 보기 전에는 올바른 이해력을 부여 받았다고 볼 수 없다는 것이다.”

(8)

죄를 범하는 데서 기쁨을 맛보는 자들은 스스로에게 무궁무진한 슬픔의 근원을 쌓아 놓는 것이지만, 반대로 하나님의 율법에 대한 준수는 인간에게 참 기쁨을 가져온다는 것이다.”

우리가 선과 악에 대한 확실한 구별을 찾을 수 있는 곳은 오직 하나님의 계명이다.”

(9)

그가 하나님의 율법을 인간의 모든 가르침으로부터 구별하는 것은 그 속에서는 아무런 흠이나 잘못이 없고 모든 면에 있어서 절대적으로 완전하기 때문이다.”

(10)

만약에 우리가 세상의 모든 재물보다 율법을 더 좋아하지 않는다면 우리는 그것을 제대로 귀하게 여기는 것이 아니라는 것이다. 우리가 이렇게 해서 일단 율법을 귀하게 여기게 되면 그것은 우리의 마음을 금과 은에 대한 무절제한 욕망으로부터 해방시키는 데 효과적인 역할을 할 것이다.”

(11)

만약에 사람들이 삶을 잘 규제하는 올바른 방법을 터득하고자 한다면 하나님의 율법만으로 충분하지만 반대로 사람들이 그것에서 이탈하자마자 그들은 무수한 오류와 죄악에 떨어질 수 밖에 없다는 일반적인 원칙을 제시하고 있다.”

(12)

율법에 가르침에 담겨 있는 것을 묵상하는 것만 가지고는 충분하지 않다. 우리는 또한 우리 자신을 들여다보면서 율법에 대한 순종에 있어서 얼마나 많이 뒤지고 있는가 하는 점을 살펴보아야 하겠다.”

(13)

“‘고범죄란 교만한 모욕과 고집을 지닌 명백하게 알려진 범죄를 뜻한다. ‘짓지말게 하사라를 말에는 육신의 죄에 대한 타고난 성향이 얼마나 지독하던지 성도들이라도 하나님께서 자신의 수호와 보호를 통해서, 그들을 물러나게 하지 않을 경우 당장 그것을 향해 줄달음질치게 된다는 의미가 들어 있다.”

비록 사단이 무수하고 강력한 군대를 동원해서 공격해 온다 하더라도, 우리에게 하나님의 도우심이 있고, 온갖 적대행위에도 불구하고 정직을 굳게 지키는 한 우리는 무적의 사람이 될 것이라는 점을 다윗과 함께 자랑으로 여기도록 하자.”

(14)

본 귀절의 핵심은 간청하옵건애 오 하나님이여, 제가 외적인 범죄 행위에 빠져드는 일이 없도록 지켜주실 뿐 아니라 나의 혀와 마음의 틀을 당신의 율법 순종에 적합하게 만들어 주소서하는 것이다.”

이 내적인 순결이 바로 율법이 우리에게 요청하는 내용이다.” – 존 칼빈

하나님의 존재와 신성은 세상 만물에 드러나 있습니다. 그래서 자연은 모든 사람이 하나님을 찬양하기에 충분히 신기합니다. 그러나 죄인은 분명한 증거가 있음에도 하나님을 경외하고 예배하지 않습니다. 그래서 하나님은 자신과 자신의 언약을 성경을 통해서 더 확실히 계시하셨습니다. 사람은 예수 그리스도와 그의 말씀을 믿지 않고 하나님을 알 수 없습니다.

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[Psalm 19]

1 The heavens declare the glory of God, and the sky above proclaims his handiwork. 2 Day to day pours out speech, and night to night reveals knowledge. 3 There is no speech, nor are there words, whose voice is not heard. 4 Their voice goes out through all the earth, and their words to the end of the world. In them he has set a tent for the sun, 5 which comes out like a bridegroom leaving his chamber, and, like a strong man, runs its course with joy. 6 Its rising is from the end of the heavens, and its circuit to the end of them, and there is nothing hidden from its heat. 7 The law of the LORD is perfect, reviving the soul; the testimony of the LORD is sure, making wise the simple; 8 the precepts of the LORD are right, rejoicing the heart; the commandment of the LORD is pure, enlightening the eyes; 9 the fear of the LORD is clean, enduring forever; the rules of the LORD are true, and righteous altogether. 10 More to be desired are they than gold, even much fine gold; sweeter also than honey and drippings of the honeycomb. 11 Moreover, by them is your servant warned; in keeping them there is great reward. 12 Who can discern his errors? Declare me innocent from hidden faults. 13 Keep back your servant also from presumptuous sins; let them not have dominion over me! Then I shall be blameless, and innocent of great transgression. 14 Let the words of my mouth and the meditation of my heart be acceptable in your sight, O LORD, my rock and my redeemer.

“David, with the view of encouraging the faithful to contemplate the glory of God, sets before them in the first place, a mirror of it in the fabric of the heavens, and in the exquisite order of their workmanship which we behold; and in the second place, he recalls our thoughts to the Law, in which God made himself more familiarly known to his chosen people. Taking occasion from this, he continues to discourse at considerable length on this peculiar gift of Heaven, commending and exalting the use of the law. Finally, he concludes the psalm with a prayer.”

(v 1)

“There is certainly nothing so obscure or contemptible, even in the smallest corners of the earth, in which some marks of the power and wisdom of God may not be seen; but as a more distinct image of him is engraven on the heavens, David has particularly selected them for contemplation, that their splendor might lead us to contemplate all parts of the world.”

“When we behold the heavens, we cannot but be elevated, by the contemplation of them, to Him who is their great Creator; and the beautiful arrangement and wonderful variety which distinguish the courses and station of the heavenly bodies, together with the beauty and splendor which are manifest in them, cannot but furnish us with an evident proof of his providence.”

(v 2)

“But when we see the sun and the moon performing their daily revolutions, — the sun by day appearing over our heads, and the moon succeeding in its turns — the sun ascending by degrees, while at the same time he approaches nearer us, — and afterwards bending his course so as to depart from us by little and little; — and when we see that by this means the length of the days and nights is regulated, and that the variation of their length is arranged according to a law so uniform, as invariably to recur at the same points of time in every successive year, we have in this a much brighter testimony to the glory of God.”

(v 3)

“The import of his language is, Different nations differ from each other as to language; but the heavens have a common language to teach all men without distinction, nor is there any thing but their own carelessness to hinder even those who are most strange to each other, and who live in the most distant parts of the world, from profiting, as it were, at the mouth of the same teacher.”

(v 4)

“the glory of God is not written in small obscure letters, but richly engraven in large and bright characters.”

(vv 5-6)

“He proposes to us three things to be considered in the sun, — the splendor and excellency of his forms — theswiftness with which he runs his course, — and the astonishing power of his heat.”

(v 7)

“While the heavens bear witness concerning God, their testimony does not lead men so far as that thereby they learn truly to fear him, and acquire a well-grounded knowledge of him; it serves only to render them inexcusable.”

(v 8)

“The import of the Psalmist’s language is, Those who take delight in committing sin procure for themselves abundant matter of sorrow; but the observance of the law of God, on the contrary, brings to man true joy.”

“By this he gives us tacitly to understand that it is only in the commandments of God that we find the difference between good and evil laid down.”

(v 9)

“By this commendation he distinguishes the law of God from all the doctrines of men, for no blemish or fault can be found in it, but it is in all points absolutely perfect.”

(v 10)

“In short, the sense is, that we do not esteem the law as it deserves, if we do not prefer it to all the riches of the world. If we are once brought thus highly to prize the law, it will serve effectually to deliver our hearts from an immoderate desire of gold and silver.”

(v 11)

“If persons wish to have a proper method for governing the life well, the law of God alone is perfectly sufficient for this purpose; but that, on the contrary, as soon as persons depart from it, they are liable to fall into numerous errors and sins.”

(v 12)

“It is not enough to consider what the doctrine of the law contains; we must also look into ourselves, that we may see how far short we have come in our obedience to the law.”

(v 13)

“By presumptuous sins he means known and evident transgressions, accompanied with proud contempt and obstinacy. By the word keep back, he intimates, that such is the natural propensity of the flesh to sin, that even the saints themselves would immediately break forth or rush headlong into it, did not God, by his own guardianship and protection, keep them back.”

“Again, let the other part of the Psalmist’s exercise predominate in our hearts — let us boast with him, that although Satan may assault us by many and strong armies, we will nevertheless be invincible, provided we have the aid of God, and will continue, in despite of every hostile attempt, to hold fast our integrity.”

(v 14)

“The substance of the verse is this: I beseech thee, O God, not only to keep me from breaking forth into the external acts of transgression, but also to frame my tongue and my heart to the obedience of thy law.”

“This inward purity is what the law chiefly requires of us.” – John Calvin

God’s existence and divinity are revealed in all things in the world. So, nature is wonderful enough for everyone to praise God. But sinners do not fear nor worship God, even though there is clear evidence. So, God has revealed Himself and His covenant more clearly through the Bible. Unless one believes in Jesus Christ and His Word, he cannot know God.