칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 15편]


[시편 15]

1. 여호와여 주의 장막에 머무를 자 누구오며 주의 성산에 사는 자 누구오니이까

2. 정직하게 행하며 공의를 실천하며 그의 마음에 진실을 말하며

3. 그의 혀로 남을 허물하지 아니하고 그의 이웃에게 악을 행하지 아니하며 그의 이웃을 비방하지 아니하며

4. 그의 눈은 망령된 자를 멸시하며 여호와를 두려워하는 자들을 존대하며 그의 마음에 서원한 것은 해로울지라도 변하지 아니하며

5. 이자를 받으려고 돈을 꾸어 주지 아니하며 뇌물을 받고 무죄한 자를 해하지 아니하는 자이니 이런 일을 행하는 자는 영원히 흔들리지 아니하리이다

본 시편은 하나님께서 어떤 조건으로 유대인들을 자신의 백성으로 선택하시고 자신의 성전을 그들 가운데 두셨는가 하는 점을 가르쳐주고 있다. 이 조건이란 그들이 공정하고 정직한 삶을 살아감으로써 특수하고 거룩한 민족이라는 점을 마땅히 입증하고 있다.”

(1)

물론 하나님께서 아브라함을 값없이 양자로 택하셨지만 그와 동시에 그는 아브라함이 거룩하고 정직한 생활을 이끌어 나가야 할 것을 약정하셨으며, 이것이 하나님께서 처음부터 자신의 교회를 상대로 맺은 언약의 일반적인 규칙이다. 요약해서 말하자면, 하나님의 성전에서 자리를 차지하고 있는 위선자들이 하나님의 백성으로 행세해도 소용없음은 전 생애에 걸쳐서 공의와 정직을 추구하는 자들이 아니고서는 하나님께서는 아무도 자기 백성으로 인정하시지 않기 때문이라는 것이다.”

신앙이 그 교리와 예배에 있어서 순수하게 지속되고 있다면 우리는 인간들이 범하는 잘못과 죄악을 보고 교회의 통일성을 분열시킬 정도로 실족해서는 안된다.”

그리스도께서는 (25:32) 양과 염소를 구별하는 것을 자신만의 특별한 임무로 정당하게 주장하고 있으며 이것을 통해서 우리는 모든 것이 무르익고 교회를 청소하기에 적합한 때가 올 때까지 우리 손으로 교정할 수 없는 악들을 참고 견딜 수밖에 없다는 점을 권면해 주신다. 그와 동시에 신실한 자들은 각자의 범위 안에서 최선을 다하는 가운데 하나님의 교회가 아직도 그 내부에 존재하고 있는 타락으로부터 정결케 되도록 힘써야 한다는 점을 권고받고 있다.”

(4)

곧 이어서 나오는 내용, 곧 의인들과 여호와를 두려워하는 자를 존대하는 것은 결코 사소한 덕이 아니다. 그들이 세상 보기에 만물의 오물과 찌꺼기처럼 되는 경우가 허다하듯이, 그에게 호의와 동정을 베푸는 자들 역시 스스로 세상의 증오를 도처에서 자초하는 경우가 있다. 그러므로 대부분의 인간들은 선한 사람들과의 교제를 거부하며 그들로 하여금 멸시받게 내버려 두는데, 이것은 바로 하나님께 심각하고 못된 상처를 입히는 것이 아닐 수 없다. 그러므로 우리는 인간을 그의 지위나 돈, 또는 일시적인 명예를 보고 평가할 것이 아니라 경건성과 하나님께 대한 두려움을 높이 평가하는 법을 배워야겠다. 그리고 사실 동시에 하나님의 종들을 존경하지 않는 사람은 참으로 경건의 연마에 마을을 쓰고 있다고 말할 수 없다. 우리가 그들에 대해서 품고 있는 사랑만이 우리로 하여금 그들의 거룩한 생활을 본받게 자극할 뿐이다.” – 칼빈

하나님께서 아브라함을 부르실 때 그와 그리고 그의 자손들의 하나님이 되어 주시겠다고 약속하실 때 조건이 있었습니다. 그것은 그들의 거룩한 삶입니다. 따라서 신자 개인의 거룩과 교회 전체의 거룩은 그들이 계속적인 하나님의 백성이 되는 조건입니다. 이 조건의 만족은 오직 예수 그리스도의 완전한 의를 의지할 때만 가능합니다.”

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[Psalm 15]

1 O LORD, who shall sojourn in your tent? Who shall dwell on your holy hill? 2 He who walks blamelessly and does what is right and speaks truth in his heart; 3 who does not slander with his tongue and does no evil to his neighbor, nor takes up a reproach against his friend; 4 in whose eyes a vile person is despised, but who honors those who fear the LORD; who swears to his own hurt and does not change; 5 who does not put out his money at interest and does not take a bribe against the innocent. He who does these things shall never be moved.

“This psalm teaches us upon what condition God made choice of the Jews to be his people, and placed his sanctuary in the midst of them. This condition was, that they should show themselves to be a peculiar and holy people, by leading a just and upright life.”

(Verse 1)

“No doubt, he adopted Abraham freely, but, at the same time, he stipulated with him that he should live a holy and an upright life, and this is the general rule of the covenant which God has, from the beginning, made with his Church. The sum is, that hypocrites, who occupy a place in the temple of God, in vain pretend to be his people, for he acknowledges none as such but those who follow after justice and uprightness during the whole course of their life.”

“Provided religion continue pure as to doctrine and worship, we must not be so much stumbled at the faults and sins which men commit, as on that account to rend the unity of the Church.”

“But Christ, (Matthew 25:32), justly claims it as his own peculiar office to separate the sheep from the goats; and thereby admonishes us, that we must bear with the evils which it is not in our power to correct, until all things become ripe, and the proper season of purging the Church arrive. At the same time, the faithful are here enjoined, each in his own sphere, to use their endeavors that the Church of God may be purified from the corruptions which still exist within her.”

(Verse 4)

“What follows immediately after, namely, to honor the righteous and those who fear God, is no mean virtue. As they are often, as it were, the filth and the offscouring of all things in the estimation of the world, so it frequently happens that those who show them favor and sympathy, excite against themselves every where the hatred of the world. The greater part of mankind, therefore, refuse the friendship of good men, and leave them to be despised, which cannot be done without grievous and heinous injury to God. Let us learn then not to value men by their estate or their money, or their transitory honors, but to hold in estimation godliness, or the fear of God. And certainly no man will ever truly apply his mind to the study of godliness who does not, at the same time, reverence the servants of God; as, on the other hand, the love we bear to them incites us to imitate them in sanctity of life.” – John Calvin

“There was a condition when God promised to be the God of Abraham and his descendants when God called Abraham. It is their holy life. Therefore, the holiness of each believer and of the whole church are the conditions under which they are continuously God’s people. Satisfaction of this condition is only possible when we rely on the perfect righteousness of Jesus Christ”