칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 22:9-31]


[시편 22:9-31]

9    오직 주께서 나를 모태에서 나오게 하시고 내 어머니의 젖을 먹을 때에 의지하게 하셨나이다

10    내가 날 때부터 주께 맡긴 바 되었고 모태에서 나올 때부터 주는 나의 하나님이 되셨나이다

11    나를 멀리 하지 마옵소서 환난이 가까우나 도울 자 없나이다

다윗은 자기가 태어나기 전부터 하나님께서 아버지로서의 사랑을 보여주셨기에 현재는 사망의 흑암으로 압도되고 있지만 그분으로부터 생명에 대한 소망을 얼마든지 바랄 수 있다는 점을 선언하고 있는 것이다.”

다윗은 자기 눈앞에 성경이 어디에서나 증거하고 있듯이, 하나님께서 비참한 자들을 도와주시고 우리가 더 큰 괴로움을 받을수록 그만큼 더 우리를 도와주시려고 하신다는 하나님의 구원을 제시하고 있음에 틀림없다.”

12    많은 황소가 나를 에워싸며 바산의 힘센 소들이 나를 둘러쌌으며

13    내게 그 입을 벌림이 찢으며 부르짖는 사자 같으니이다

14    나는 물 같이 쏟아졌으며 내 모든 뼈는 어그러졌으며 내 마음은 밀랍 같아서 내 속에서 녹았으며

15    내 힘이 말라 질그릇 조각 같고 내 혀가 입천장에 붙었나이다 주께서 또 나를 죽음의 진토 속에 두셨나이다

16    개들이 나를 에워쌌으며 악한 무리가 나를 둘러 내 수족을 찔렀나이다

17    내가 내 모든 뼈를 셀 수 있나이다 그들이 나를 주목하여 보고

18    내 겉옷을 나누며 속옷을 제비 뽑나이다

본 시편에 예언의 영에 의해서 그리스도가 묘사되고 있다는 점을 더욱더 확실하게 가르쳐주려는 뜻에서 하나님 아버지께서는 다윗에게서 그림자로 드리워졌던 모든 것이 자신의 아들을 통해서 눈에 보이게 성취되도록 하신 것이다. 마태는 (8:16, 17) 중풍병자, 눈 먼자, 절름거리는 자들이 그들의 병을 고침받은 것으로 이야기하면서 이것이 이루어진 것은 이는 선지자 이사야로 하신 말씀에 우리 연약한 것을 친히 담당하시고 병을 짊어지셨도다 함을 이루려 하심이더라는 점을 지적하고 있는데, 사실 이 귀절에서 선지자는 영적 의사의 신분을 지니신 하나님의 아들을 우리에게 제시하고 있다.”

 

19    여호와여 멀리 하지 마옵소서 나의 힘이시여 속히 나를 도우소서

20    내 생명을 칼에서 건지시며 내 유일한 것을 개의 세력에서 구하소서

21    나를 사자의 입에서 구하소서 주께서 내게 응답하시고 들소의 뿔에서 구원하셨나이다

이것은 중병을 치료받는 것보다 죽은 자들 가운데서 다시 일어나는 것이 훨씬 더 큰 구원이라는 이야기나 다름없다. 그러므로 사망이 마침내 그리스도의 기도가 응답되었다는 것을 증거하는 그리스도의 부활을 막을 수 없었다.”

 

22    내가 주의 이름을 형제에게 선포하고 회중 가운데에서 주를 찬송하리이다

23    여호와를 두려워하는 너희여 그를 찬송할지어다 야곱의 모든 자손이여 그에게 영광을 돌릴지어다 너희 이스라엘 모든 자손이여 그를 경외할지어다

24    그는 곤고한 자의 곤고를 멸시하거나 싫어하지 아니하시며 그의 얼굴을 그에게서 숨기지 아니하시고 그가 울부짖을 때에 들으셨도다

사도는 (2:12) 이 귀절을 그리스도에게 적용하면서 그 말씀을 가지고 다음과 같은 주장을 하고 있다. 즉 그분께서 우리를 자신의 형제로 인정하시고 우리에게 그처럼 영예로운 자격을 하사하시는 것을 볼 때, 하나님께서 우리와 함께 동일한 본성의 참여자가 되셨으며 육신의 참된 교제를 통해서 하나가 되셨다는 것이다.”

 

25    큰 회중 가운데에서 나의 찬송은 주께로부터 온 것이니 주를 경외하는 자 앞에서 나의 서원을 갚으리이다

26    겸손한 자는 먹고 배부를 것이며 여호와를 찾는 자는 그를 찬송할 것이라 너희 마음은 영원히 살지어다

27    땅의 모든 끝이 여호와를 기억하고 돌아오며 모든 나라의 모든 족속이 주의 앞에 예배하리니

28    나라는 여호와의 것이요 여호와는 모든 나라의 주재심이로다

29    세상의 모든 풍성한 자가 먹고 경배할 것이요 진토 속으로 내려가는 자 곧 자기 영혼을 살리지 못할 자도 다 그 앞에 절하리로다

곧 이 제사가 건장하고 튼튼하며 풍요한 환경에 처해 있는 자들과, 바짝 마르고 가난하며 음식이 없어서 거의 죽어 있는 사람들에게 공통적인 것은 전자는 그들의 교만을 버리고 하나님 앞에 겸손한 자세를 갖고, 후자는 그들의 처지가 낮다 하더라도 영적은 기쁨을 통해서 자신들의 마음을 모든 좋은 것의 주인공되시는 하나님께 향하도록 하려는 뜻에서 이다. 이것은 야고보가 양쪽 계층 사람들에게 낮은 형제는 자기의 높음을 자랑하고 부한 형제는 자기의 낮아짐을 자랑할지니” (1:9, 10)라는 말로 권고하고 있는 그대로이다.”

30    후손이 그를 섬길 것이요 대대에 주를 전할 것이며

31    와서 그의 공의를 태어날 백성에게 전함이여 주께서 이를 행하셨다 할 것이로다

우리는 이 귀절에서 하나님의 찬양에 대한 송축이 우리에게서 요구되고 있는 것은 어느 한 개인에게 베풀어진 특정한 도움이 아니라 인류의 구속 때문이라는 점을 명심할 필요가 있다. 간단히 말해서 성령께서는 다윗의 입을 통해서 그리스도의 부활 사건에 대해서 공포할 것을 우리에게 일임하고 있다.”

 

다윗은 혼자 힘으로 이기기 어려운 대적들로부터 큰 고난을 당했습니다. 그럼에도 다윗은 하나님 아버지의 도움을 끝까지 기대했습니다. 그리고 결국 대적들로부터 구원을 받았습니다. 본 시편에서 다윗이 당한 고통은 예수 그리스도께서 죄인을 대신하여 당하신 고난을 예표 합니다. 우리는 이 시편을 통해서 다윗 한 사람을 구원한 하나님을 기뻐하는 것에서 그치면 안됩니다. 예수 그리스도를 통하여 온 인류를 죄와 사망과 마귀에게서 구원하신 하나님을 찬송해야 합니다. 예수님께서 죄와 사망을 이기신 증거는 그분의 부활입니다. 부활을 기뻐하며 전파합시다. 예수님을 통한 죄인의 구원과 부활을 믿는 모든 사람들은, 피할 수 없는 세상의 어려움을 당하여도, 결국 하나님께서 그들을 구원하실 것입니다

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[Psalm 22:9-31]

9 Yet you are he who took me from the womb; you made me trust you at my mother’s breasts. 10 On you was I cast from my birth, and from my mother’s womb you have been my God. 11 Be not far from me, for trouble is near, and there is none to help.

“Yea, he declares that even before he was born God had shown towards him such evidence of his fatherly love, that although now overwhelmed with the darkness of death, he might upon good ground venture to hope for life from him.”

“He doubtless set before his eyes the office which the Scriptures everywhere attribute to God of succouring the miserable, and of being the more ready to help us the more we are afflicted.”

12 Many bulls encompass me; strong bulls of Bashan surround me; 13 they open wide their mouths at me, like a ravening and roaring lion. 14 I am poured out like water, and all my bones are out of joint; my heart is like wax; it is melted within my breast; 15 my strength is dried up like a potsherd, and my tongue sticks to my jaws; you lay me in the dust of death. 16 For dogs encompass me; a company of evildoers encircles me; they have pierced my hands and feet– 17 I can count all my bones– they stare and gloat over me; 18 they divide my garments among them, and for my clothing they cast lots. 

“To teach us the more certainly that in this psalm Christ is described to us by the Spirit of prophecy, the heavenly Father intended that in the person of his Son those things should be visibly accomplished which were shadowed forth in David. Matthew, (Matthew 8:16, 17,) in narrating that the paralytic, the blind, and the lame, were healed of their diseases, says, that this was done “that it might be fulfilled which was spoken by Esaias the prophet, saying, Himself took our infirmities, and bear our sicknesses;” although the prophet, in that place, sets before us the Son of God in the character of a spiritual physician.”

 

19 But you, O LORD, do not be far off! O you my help, come quickly to my aid! 20 Deliver my soul from the sword, my precious life from the power of the dog! 21 Save me from the mouth of the lion! You have rescued me from the horns of the wild oxen!

“…it is a much greater deliverance to rise again from the dead than to be healed of a grievous malady. Death, therefore, did not prevent Christ’s resurrection from at length bearing witness that he had been heard.”

 

22 I will tell of your name to my brothers; in the midst of the congregation I will praise you: 23 You who fear the LORD, praise him! All you offspring of Jacob, glorify him, and stand in awe of him, all you offspring of Israel! 24 For he has not despised or abhorred the affliction of the afflicted, and he has not hidden his face from him, but has heard, when he cried to him.

“The apostle, (Hebrews 2:12) in applying this verse to Christ, argues from it, that he was a partaker of the same nature with us, and joined to us by a true fellowship of the flesh, seeing he acknowledges us as his brethren, and vouchsafes to give us a title so honorable.”

25 From you comes my praise in the great congregation; my vows I will perform before those who fear him. 26 The afflicted shall eat and be satisfied; those who seek him shall praise the LORD! May your hearts live forever! 27 All the ends of the earth shall remember and turn to the LORD, and all the families of the nations shall worship before you. 28 For kingship belongs to the LORD, and he rules over the nations. 29 All the prosperous of the earth eat and worship; before him shall bow all who go down to the dust, even the one who could not keep himself alive.

“The amount of the Psalmist’s statement is, that this sacrifice will be common as well to those who are sound, lusty, and in opulent circumstances, as to those who are lean, poor, and half dead from the want of food; that the former, laying aside their pride, may humble themselves before God, and that the latter, though they may be brought low, may lift up their minds by spiritual joy to God, the author of all good things, as James (James 1:9, 10) admonishes both classes, in these words, “Let the brother of low degree rejoice in that he is exalted; but the rich in that he is made low.”

 

30 Posterity shall serve him; it shall be told of the Lord to the coming generation; 31 they shall come and proclaim his righteousness to a people yet unborn, that he has done it. 

“We must, however, remember that it is not for any particular succor afforded to one individual, but it is for the

redemption of the human race, that the celebration of the praise of God is required from us in this passage. In short, the Holy Spirit, by the mouth of David, recommends to us the publication of Christ’s resurrection.”

David suffered tremendous hardships from enemies that were difficult to win by himself. Nevertheless, David expected the help of Heavenly Father to the end. And eventually he was saved from the enemies. The suffering of David in this Psalm is anti-type of suffering that Jesus Christ suffered for sinners. Through this Psalm, we should not only praise God who saved a man, David. But also, we must praise God who saved mankind through Jesus Christ from sin, death, and Satan. The evidence that Jesus won ever sin and death is His resurrection. Let’s be joy in the resurrection and preach it. Everyone who believes in the salvation and resurrection through Jesus, although they may suffer inevitable difficulties in the world, God will ultimately save them.