칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 20편]


[시편 20]

1    환난 날에 여호와께서 네게 응답하시고 야곱의 하나님의 이름이 너를 높이 드시며

2    성소에서 너를 도와 주시고 시온에서 너를 붙드시며

3    네 모든 소제를 기억하시며 네 번제를 받아 주시기를 원하노라 (셀라)

4    네 마음의 소원대로 허락하시고 네 모든 계획을 이루어 주시기를 원하노라

5    우리가 너의 승리로 말미암아 개가를 부르며 우리 하나님의 이름으로 우리의 깃발을 세우리니 여호와께서 네 모든 기도를 이루어 주시기를 원하노라

6    여호와께서 자기에게 기름 부음 받은 자를 구원하시는 줄 이제 내가 아노니 그의 오른손의 구원하는 힘으로 그의 거룩한 하늘에서 그에게 응답하시리로다

7    어떤 사람은 병거, 어떤 사람은 말을 의지하나 우리는 여호와 우리 하나님의 이름을 자랑하리로다

8    그들은 비틀거리며 엎드러지고 우리는 일어나 바로 서도다

9    여호와여 왕을 구원하소서 우리가 부를 때에 우리에게 응답하소서

 

 

본 시편에는 이스라엘의 왕을 위해서 하나님께서 위기에 도와주시며 그의 나라를 안전하게 지탱해 주시고 번영하게 해주실 것을 바라는 교회의 공동기도가 담겨있다. 다시 말해서 다윗이라는 사람에게 전체 사회의 안전과 안녕이 집중되어 있기 때문이다. 여기에 하나님께서는 자신이 세우신 이 나라를 주도하실 것이요, 그것의 영속적인 보존을 확보하도록 효율적으로 그것을 감찰하실 것이라는 약속이 덧붙여지고 있다.”

여기서 특별히 주목할 점은 이 일시적인 왕국의 비유를 통해서 교회의 모든 기쁨과 지복이 달려 있는 훨씬 더 탁월한 국가가 묘사되고 있다는 사실이다. 그러므로 다윗이 분명히 자신의 의중에 두고 있던 목적은 하나님의 모든 자녀들에게 그리스도의 나라를 위해 계속 기도할 정도로 이 나라에 대해서 신성한 관심을 품도록 권면하기 위한 것이었다.”

(1)

우리의 왕이요, 영원한 제사장이신 그리스도께서는 결코 하나님께 중보하시는 것을 중단하는 일이 없으시므로 온 교회는 기도를 통해서 그리스도와 연합해야만 한다. 더 나아가 그리스도께서 우리 앞에 가시면서 우리를 하나님께 인도하시지 않는다면 우리의 기도가 상달되리라는 소망을 가질 수가 없을 것이다.”

(2)

육신의 연약성은 인간들이 하늘로 치솟는 것을 허용하지 않을 것이기 때문에 하나님께서 그들을 만나러 내려오시며 외적인 은혜의 수단을 통해서 자신이 그들에게 가까이 계시다는 점을 보여주신다. 이와 같이 언약궤는 옛날 백성들에게 그분의 임재에 대한 하나의 보증이요, 성소는 하늘에 대한 하나님의 형상이었다.”

(3)

오늘날 우리의 기도 역시, 그리스도께서 거기에 자신의 희생 제물의 향을 뿌려 성결케 하실 경우에 한해서만 하나님께 용납될 수 있는 것이다.”

(4)

오직 자신에게 부여된 임무에만 전적으로 열중한 나머지 공적 안녕의 증진에만 전념하고 있는 것이다. 그래서 성령께서 그에게 지시하며 하나님께서 자신의 입을 통해서 그에게 간구하도록 명령하는 것이 아니고서는 아무것도 요구하지 않는 그러한 왕으로서 묘사되어 있는 것이다.”

(5)

이 문장의 의미는 우리가 그처럼 간절히 바라는 것은 한 사람의 보존과 안녕에 대해서가 아니라 전체 교회의 안전과 전전한 상태에 대한 내용인 것이다.”

(6)

다윗을 가리켜 메시아, 기름부음 받은 자로 부르는 것은 신실한 자들로 하여금 그가 하나님께서 외적인 기름부음을 통해서 손수 선택했다는 것을 증거하는 합법적이며 거룩한 왕임을 납득시키도록 하려는 뜻 에서였다. 그러므로 신실한 자들은 더없이 큰 위험으로부터 다윗에게 베풀어진 구원을 하나님의 은혜로 돌리고 있다.”

(7)

하나님께 대한 기억은 신실한 자들에게 두 가지 면에서 보탬이 된다. 첫째, 그들에게 제아무리 권력과 재물이 많을지라도 이 하나님에 대한 기억이 있기 때문에 그들을 모든 헛된 자만심에서 물러나게 하며 그 결과 그들은 하나님의 순수한 은혜가 아니고서는 어떠한 성과도 기대하지 않는다. 둘째로, 만약에 그들에게 모든 도움이 완전히 끊기고 빈털터리가 된다 하더라도 이 하나님을 기억하기 때문에 그들은 힘을 얻고 용기를 얻으며 그 결과 자신만만하고 한결같이 하나님을 부르게 된다.”

(8)

추측컨대 여기에는 이스라엘의 원수들이 아무 일도 일어나지 않을 것으로 생각하고 있을 때 하나님께서 그들을 뒤집어 엎으셨다는 것이 지적되고 있는 것 같다.”

(9)

간단히 말해서 이것은 하나님께서 왕을 축복함으로써 하나님께 전체 백성의 구원자이신 것을 보여주실 것을 바란다는 기도이다.”

곧 다른 곳으로부터의 구원에 대한 소망을 모조리 부정하고 그리스도께서 자신의 아버지인 하나님으로부터 우리에게 베푸시는 구원만을 신뢰하는 법을 배우도록 하자. 그리고 우리가 이 구원에 참여할 수 있게 되는 것은 우리 모두가 한 머리 밑에 한 몸으로 모요 서로가 서로를 보살피며, 우리 중 누구도 남의 행복과 안녕에 무관심할 정도로 자신의 혜택과 개인적인 이익에만 몰두하지 않을 경우에만 가능한 것이다.” – 존 칼빈

 

이스라엘 민족이 주변국들의 공격으로 환란을 당할 때 하나님께서 기름 부으신 왕 다윗을 구원하시기를 간청했다. 이스라엘의 운명은 다윗에게 달려있었기 때문이다. 마찬가지로 성도와 교회의 운명은 그들의 왕이신 예수 그리스도께 달려있다. 따라서 신실한 성도는 그들의 구원과 안녕을 전적으로 그리스도에게서 찾는다. 우리가 그러한 신실한 성도들이 되기를 기도해야 한다

==============================

[Psalm 20]

1 May the LORD answer you in the day of trouble! May the name of the God of Jacob protect you! 2 May he send you help from the sanctuary and give you support from Zion! 3 May he remember all your offerings and regard with favor your burnt sacrifices! Selah 4 May he grant you your heart’s desire and fulfill all your plans! 5 May we shout for joy over your salvation, and in the name of our God set up our banners! May the LORD fulfill all your petitions! 6 Now I know that the LORD saves his anointed; he will answer him from his holy heaven with the saving might of his right hand. 7 Some trust in chariots and some in horses, but we trust in the name of the LORD our God. 8 They collapse and fall, but we rise and stand upright. 9 O LORD, save the king! May he answer us when we call.

“This psalm contains a common prayer of the Church in behalf of the King of Israel, that God would succor him in danger; and in behalf of his kingdom, that God would maintain it in safety, and cause it to prosper: for in the person of David the safety and well-being of the whole community centred. To this there is added a promise, that God will preside over that kingdom of which he was the founder, and so effectually watch over it as to secure its continual preservation.”

“It is particularly to be noticed, that under the figure of this temporal kingdom, there was described a government far more excellent, on which the whole joy and felicity of the Church depended. The object, therefore, which David had expressly in view was, to exhort all the children of God to cherish such a holy solicitude about the kingdom of Christ, as would stir them up to continual prayer in its behalf.”

(v.1)

“Since Christ our King, being an everlasting priest, never ceases to make intercession with God, the whole body of the Church should unite in prayer with him; and farther, we can have no hope of being heard except he go before us, and conduct us to God.”

(v. 2)

“The weakness of the flesh will not suffer men to soar up to heaven, and, therefore, God comes down to meet them, and by the external means of grace shows that he is near them. Thus the ark of the covenant was to his ancient people a pledge of his presence, and the sanctuary an image of heaven.”

(v. 3)

“In like manner, at this day our prayers are acceptable to God only in so far as Christ sprinkles and sanctifies them with the perfume of his own sacrifice.”

(v. 4)

“wholly intent on the charge which was committed to him, and entirely devoted to the advancement of the public good; so that he asks nothing but what the Holy Spirit dictated to him, and what God, by his own mouth, commanded him to ask.”

(v. 5)

“It is not for the preservation and welfare of one man that we are solicitous; it is for the safety and well-being of the whole Church.”

(v. 6)

“For David is called Messiah, or anointed, that the faithful might be persuaded that he was a lawful and sacred king, whom God had testified, by outward anointing, to be chosen by himself. Thus, then, the faithful ascribe to the grace of God the deliverance which had been wrought for David from the greatest dangers.”

(v. 7)

“This remembrance of God serves two important purposes to the faithful. In the first place, however much power and resources they may possess, it nevertheless withdraws them from all vain confidence, so that they do not expect any success except from the pure grace of God. In the second place, if they are bereft and utterly destitute of all succor, it notwithstanding so strengthens and encourages them, that they call upon God both with confidence and constancy.”

(v. 8)

“It is probable that there is here pointed out, as it were with the finger, the enemies of Israel, whom God had overthrown, when they regarded no event as less likely to happen.”

(v. 9)

“In short, this is a prayer, that God, by blessing the king, would show himself the Savior of the whole people.”

“let us learn to yield him this honor — to renounce all hope of salvation from any other quarter, and to trust to that salvation only which he shall bring to us from God his Father. And of this we shall then only become partakers when, being all gathered together into one body, under the same Head, we shall have mutual care one of another, and when none of us will have his attention so engrossed with his own advantage and individual interest, as to be indifferent to the welfare and happiness of others.”- John Calvin

When the people of Israel were troubled by the attacks of their neighbors, they beseeched God to save the anointed king David. The fate of Israel was due to David. Likewise, the fate of the Saints and the Church rests on their King, Jesus Christ. The faithful saints therefore seek their salvation and well-being entirely from Christ. We should pray that we will be such faithful saints.