칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 18편](3)


[시편 18:20-36]

20여호와께서 내 의를 따라 상 주시며 내 손의 깨끗함을 따라 내게 갚으셨으니

21이는 내가 여호와의 도를 지키고 악하게 내 하나님을 떠나지 아니하였으며

22그의 모든 규례가 내 앞에 있고 내게서 그의 율례를 버리지 아니하였음이로다

23또한 나는 그의 앞에 완전하여 나의 죄악에서 스스로 자신을 지켰나니

24그러므로 여호와께서 내 의를 따라 갚으시되 그의 목전에서 내 손이 깨끗한 만큼 내게 갚으셨도다

25자비로운 자에게는 주의 자비로우심을 나타내시며 완전한 자에게는 주의 완전하심을 보이시며

26깨끗한 자에게는 주의 깨끗하심을 보이시며 사악한 자에게는 주의 거스르심을 보이시리니

27주께서 곤고한 백성은 구원하시고 교만한 눈은 낮추시리이다

28주께서 나의 등불을 켜심이여 여호와 내 하나님이 내 흑암을 밝히시리이다

29내가 주를 의뢰하고 적군을 향해 달리며 내 하나님을 의지하고 담을 뛰어넘나이다

30하나님의 도는 완전하고 여호와의 말씀은 순수하니 그는 자기에게 피하는 모든 자의 방패시로다

31여호와 외에 누가 하나님이며 우리 하나님 외에 누가 반석이냐

32이 하나님이 힘으로 내게 띠 띠우시며 내 길을 완전하게 하시며

33나의 발을 암사슴 발 같게 하시며 나를 나의 높은 곳에 세우시며

34내 손을 가르쳐 싸우게 하시니 내 팔이 놋 활을 당기도다

35또 주께서 주의 구원하는 방패를 내게 주시며 주의 오른손이 나를 붙들고 주의 온유함이 나를 크게 하셨나이다

36내 걸음을 넓게 하셨고 나를 실족하지 않게 하셨나이다

 

(20)

여기서 행위에 무슨 공로나 가치가 있는 것으로 결론을 내리는 것은 무근거하고 잘못된 것이다.

하나님께서는 아무에게도 책무를 지고 계시지는 않으며 모든 인간들이 하나님의 은혜를 받고 있다는 것을 보여주시기 위한 것으로서 그런 방법으로 말씀하신 것이다.”

(21)

비록 악한 자들이 자신의 신앙을 무너뜨리려고 수많은 노력을 기울였지만, 자신은 항상 자신의 부름의 표적을 향해 올바로 노력했었다는 것을 의미하고 있다.”

(22)

그는 여기서 어떻게 굽히지 않는 정직한 성경을 지니게 되었으며 정직함으로 그 무수하고 심각한 시험들 가운데서올바르게 행동할 수 있었던 것은 요컨대 그가 항상 그의 마음을 하나님의 율법을 연구하는데 몰두했기 때문이라는 것을 보여주고 있다. 사단은 날마다 우리에게 새로운 공격을 가해 오고 있으므로 우리로서는 무기에 의지할 필요가 있다. 그런데 우리에게 반격할 갑옷을 제공하는 것은 하나님의 율법에 대한 묵상인 것이다. 그러므로 누구든지 의롭고 정직한 삶을 살아가고자 한다면 날마다 하나님 말씀 연구를 통해서 자신을 단련시키도록 배워야 할 것이다.”

(23)

그가 자신에 대하여 말하는 정직성(integrity)은 완전성(perfection)이 아니라 거짓이나 위선과 대조되는 진실성(sincerity)이다.”

그가 마음 속에서 여러가지 시험을 상대로 싸울 수 밖에 없었던 것은 인간으로서 여러분 육신을 통해서 번민과 분노의 자극을 받을 수 밖에 없었기 때문이다.”

(25-26)

우리가 여기서 주목할 점은 악한 사람들과 신실한 자들에 대한 다음과 같은 구별이다. 곧 전자는 번영에 도취된 나머지 그들은 하나님을 무시하고 운명에게 제사를 바치며 그것을 그들의 신으로 삼으면서도 파렴치하게 자신들이 하나님께 용납된 것으로 떠들어대는 반면에, 후자는 번영을 누릴 때 그들의 마음에 감동을 주는 그분의 은혜에 대한 깊은 의식에 따라서 하나님의 은혜를 찬미한다.”

(27)

우리가 무수한 역경을 당할 때, 하나님께서 이미 마련된 자신의 도움을 의도적으로 지체하시면서 우리에게 전달하지 않은 것은 우리로 하여금 우리가 고통을 받고 낮아진 다음에우리를 구원하는 그분의 선하심을 체험하게 하려는 뜻에서라는 점을 깨닫는 것은 적잖은 위로이다.”

(28-29)

그는 자신이 하나님의 호의에 의해서 번영을 회복하게 되었다는 점을 인정하고 있는데, 이 하나님의 호의에 의해서 번영을 회복하게 되었다는 점을 인정하고 있는데, 이 하나님의 호의야말로 그에게 있어서 생명을 주는 빛과 같았다.”

(30)

우리는 하나님께서 우리의 행복을 지켜주시는 수호자와 보호자가 되어주실 것으로 약속하셨으며, 하나님의 약속이 정확하고 틀림없는 진리라는 점을 생각할 때 그 분께서 실제로 우리에 대해서 정직한 분으로 드러나실 것이라는 점을 확신하자.”

(31)

다윗은 여기서 스스로 자신들의 환상에 따라서 수호신을 만들어내는 인간들의 어리석은 고안을 비웃으면서 내가 앞에서 지적한 범, 곧 자신이 하나님의 권위와 명령에 입각하지 않고서는 아무 일도 시도하지 않았다는 점을 확증하고 있다.”

(32)

여기에 나오는 이라는 단어는 우리의 행동의 과정으로 이해할 필요가 있다. 여기서는 다윗이 무엇을 시도하든 하나님께서 거기에 축복을 내리사 거기에 성공적인 결말을 맺도록 역사하셨다는 의미가 담겨있다.”

(35)

자신이 피할 수 있었고 완전히 안전하게 보호될 수 있었던 것은 오직 하나님의 은혜 때문이었다는 것을 밝히고 있다.  

(36)

다윗에게 떨어진 그 어떤 저항이나 역경, 재난도 그에게서 용기를 박탈하거나 그를 절망 속으로 내던질 수는 없다는 말이다.” – 존 칼빈

“다윗은 하나님의 구원의 때를 겸손히 기다리며, 하나님의 말씀에 신실하기를 노력했습니다. 결국 하나님은 다윗의 방패와 반석이 되어, 다윗이 원수를 이기도록 도우셨습니다. 우리도 성경 말씀에 순종하여 마귀와의 싸움에서 승리합시다. 그 싸움은 예수님께서 이미 이기신 싸움입니다. 

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[Psalm 18:20-36]

20 The LORD dealt with me according to my righteousness; according to the cleanness of my hands he rewarded me. 21 For I have kept the ways of the LORD, and have not wickedly departed from my God. 22 For all his rules were before me, and his statutes I did not put away from me. 23 I was blameless before him, and I kept myself from my guilt. 24 So the LORD has rewarded me according to my righteousness, according to the cleanness of my hands in his sight. 25 With the merciful you show yourself merciful; with the blameless man you show yourself blameless; 26 with the purified you show yourself pure; and with the crooked you make yourself seem tortuous. 27 For you save a humble people, but the haughty eyes you bring down. 28 For it is you who light my lamp; the LORD my God lightens my darkness. 29 For by you I can run against a troop, and by my God I can leap over a wall. 30 This God–his way is perfect; the word of the LORD proves true; he is a shield for all those who take refuge in him. 31 For who is God, but the LORD? And who is a rock, except our God?– 32 the God who equipped me with strength and made my way blameless. 33 He made my feet like the feet of a deer and set me secure on the heights. 34 He trains my hands for war, so that my arms can bend a bow of bronze. 35 You have given me the shield of your salvation, and your right hand supported me, and your gentleness made me great. 36 You gave a wide place for my steps under me, and my feet did not slip.

(v. 20)

“it is therefore a groundless and false conclusion to infer from this that there is any merit or worth in works.”

“he does it in such a manner, as to show that all men are indebted to him, while he himself is under obligation to no one.”

(v. 21)

“This implies, that he always aimed directly at the mark of his calling, although the ungodly attempted many things to overthrow his faith.”

(v. 22)

“He now shows how he came to possess that unbending rectitude of character, by which he was enabled to act uprightly amidst so many and so grievous temptations, namely, because he always applied his mind to the study of the law of God. As Satan is daily making new assaults upon us, it is necessary for us to have recourse to arms, and it is meditation upon the Divine Law which furnishes us with armor to resist.”

(v. 23)

“the integrity which he attributes to himself is not perfection but sincerity, which is opposed to dissimulation and hypocrisy.”

“He had therefore to fight in his own mind against many temptations, for as he was a man, he must have felt in the flesh on many occasions the stirrings of vexation and anger.”

(vv. 25-26)

“And we ought to mark well this difference between the ungodly and the faithful, namely, that the former, intoxicated with prosperity, unblushingly boast of being acceptable to God, while yet they disregard him, and rather sacrifice to Fortune, and make it their God; whereas the latter in their prosperity magnify the grace of God, from the deep sense of his grace with which their consciences are affected.”

(v. 27)

“And it is no small consolation, in the midst of our adversities, to know that God purposely delays to communicate his assistance, which otherwise is quite prepared, that we may experience his goodness in saving us after we have been afflicted and brought low.”

(vv. 28-29)

“Now, as he acknowledges that he had been restored to prosperity by the favor of God, which was to him, as it were, a lifegiving light.”

(v. 30)

“Let us, therefore, rest assured that God will actually show himself upright towards us, seeing he has promised to be the guardian and protector of our welfare, and his promise is certain and infallible truth.”

(v. 31) 

“David here, deriding the foolish inventions of men, who, according to their own fancy, make for themselves tutelary gods, confirms what I have said before, that he never undertook any thing but by the authority and command of God.” 

(v. 32) 

“The word ‘way’ is here to be understood of the course of our actions, and the language implies, that whatever David undertook, God, by his blessing, directed it to a successful issue.” 

(v. 35) 

“In the following verse, he declares that it was by the grace of God alone that he had escaped, and been kept in perfect safety.” 

(v. 36)

“in other words, no resistance, adversity, or calamity, which had befallen him, had been able to deprive him of courage or cast him into despair.”

“David humbly waited for God’s time of salvation and made his efforts to be faithful to the Word of God. In the end, God became the shield and rock of David, helping David overcome his enemies. Let us also win the battle against the Satan by obeying the Scriptures. The fight is a battle that Jesus already prevailed.”