[시편 16편]
1. 하나님이여 나를 지켜 주소서 내가 주께 피하나이다
2. 내가 여호와께 아뢰되 주는 나의 주님이시오니 주 밖에는 나의 복이 없다 하였나이다
3. 땅에 있는 성도들은 존귀한 자들이니 나의 모든 즐거움이 그들에게 있도다
4. 다른 신에게 예물을 드리는 자는 괴로움이 더할 것이라 나는 그들이 드리는 피의 전제를 드리지 아니하며 내 입술로 그 이름도 부르지 아니하리로다
5. 여호와는 나의 산업과 나의 잔의 소득이시니 나의 분깃을 지키시나이다
6. 내게 줄로 재어 준 구역은 아름다운 곳에 있음이여 나의 기업이 실로 아름답도다
7. 나를 훈계하신 여호와를 송축할지라 밤마다 내 양심이 나를 교훈하도다
8. 내가 여호와를 항상 내 앞에 모심이여 그가 나의 오른쪽에 계시므로 내가 흔들리지 아니하리로다
9. 이러므로 나의 마음이 기쁘고 나의 영도 즐거워하며 내 육체도 안전히 살리니
10. 이는 주께서 내 영혼을 스올에 버리지 아니하시며 주의 거룩한 자를 멸망시키지 않으실 것임이니이다
11. 주께서 생명의 길을 내게 보이시리니 주의 앞에는 충만한 기쁨이 있고 주의 오른쪽에는 영원한 즐거움이 있나이다
“서두에서 다윗은 자신을 하나님의 보호에 내맡기고 있다. 그리고 나서 그는 하나님으로부터 받아누린 혜택을 묵상하며 그렇게 함으로써 감사한 마음을 스스로에게 불러일으키고 있다. 물론 자신의 예배가 하나님께 무슨 유익이 될 수는 없지만, 그래도 그는 하나님께 굴복하고 자신을 온전히 헌신함으로써 자신이 미신과는 아무 관계를 갖지 않을 것이라고 항변하고 있다. 그는 또한 그 이유로서 완전하고 본질적인 행복은 오직 하나님 안에서 쉴 때만 있는 것이며, 또한 하나님은 자기 백성이 선한 것에 결코 부족을 느끼지 않게 하신다고 말한다.”
(1절)
“그는 여기서 다른 시편에서 자주 그랬던 것처럼, 어떤 위태로운 상황에서 하나님의 도움을 간청하고 있는 것이 아니라 하나님께서 자신의 전 생에게 걸쳐서 보호자로 나타나실 것을 청하고 있다. 사실 삶과 죽음에 있어서 우리의 안전은 하나님의 보호 아래 있는 것이다.”
(2절)
“그의 말의 의도는 ‘나는 정말 하나님이 내게서 아무 유익이나 혜택을 받을 수 없다는 점을 내 마음으로 확신하고 있으며 분명히 알고 있으나 그럼에도 불구하고 내가 성도들과 함께 어울리는 것은 우리가 한 마음으로 찬양의 제사를 드림으로써 하나님을 예배하기 위해서이다’라는 것이다.”
(3절)
“이 귀절은 우리가 진지하고 마음을 다하는 가운데 스스로 의인들의 사회와 관련을 맺으며, 경건이라는 거룩한 띠로 함께 연합되어 그들과 함께 형제적 선의를 돈독히 하고 유지하는 것보다 더 하나님께 기쁨이 되는 제사가 없다는 점을 우리에게 가르쳐주고 있다. 바로 여기에 그들이 하나님의 거룩하고 특수한 백성이 되기 위하여 세상의 더러운 오염으로부터 그들을 구별하는 성도들의 교제가 있는 것이다.”
(4절)
“우리가 모든 불신앙의 끈을 끊어버리지 않고, 우상숭배자들과 결별하지 않으며 자신들을 순결하게 지키지 않고 하나님에 대한 거룩한 예배를 더럽히고 훼손하는 모든 오명으로부터 멀리하지 않는다면 우리가 하나님을 모신 교회의 한 몸을 이룰 수 없다.”
(5절)
“이 세상에서 여전히 만연하고 있는 모든 미신의 출처를 따져본다면 그것을 틀림없이 미신적인 사람들이 하나님 한 분만을 소유하는 것으로 만족하지 않았다는 데 있다. 그러나 우리는’ 그가 우리의 산업’이 되기 전에는, 바꿔 말하자면 불성실하게 하나님에게서 떠나려는 욕망을 더 이상 품지 않을 정도로 온전히 그에게 헌신하기 전에는 실제로 하나님을 소유하지 못한다.”
(6절)
“그러므로 우리가 하나님 한 분 안에서 안식하려는 것을 방해하는 것이 나타날 때마다 자신 안에 모든 선을 절대적으로 충족하게 확보하고 계시는 하나님께서 자신을 우리에게 내어주고 우리로 하여금 즐기게 하신 점을 생각하고서, 우리에게는 만족하고 있을 충분한 이유가 있다는 이 사실을 해독제로 사용하도록하자.”
(7절)
“다윗은 자신이 그처럼 큰 혜택을 받아누리게 된 것과 자신이 신앙에 의해서 그것의 참여자가 된 것은 전적으로 하나님의 순수한 은혜 때문이라는 점을 고백하고 있다.”
(8절)
“다윗은 자신이 믿음의 눈으로 하나님께서 자기와 함께 계심을 보기 때문에 모든 위험으로부터 안전한 것으로 여기며 스스로에게 확실한 안전을 약속하고 있다.”
(9절)
“행복한 생활의 핵심적이며 본질적인 부분은 양심과 마음의 평온을 소유함에 있으며, 반대로 무수한 근심과 공포 가운데 흔들리는 것보다 더 큰 불행도 없다.”
(10절)
“곧 그리스도께서 무덤의 부패로부터 전적으로, 그리고 완전하게 면제받은 것은 그가 자기 지체들을 자신과의 교제 안으로 부르시며, 물론 점차적으로, 그리고 각자의 분량에 따라서이지만, 그들을 이 축복의 참여자로 만들려는 뜻에서인 것이다.”
(11절)
“하나님 안에서 살고, 그가 없이는 못 살 정도로 하나님과 연합된 자만이 생명의 길을 아는 자이다.” – 칼빈
하나님으로 만족하지 못하는 사람은 세상 어떠한 것으로도 만족을 찾지 못할 것입니다. 예수 그리스도안에 있는 생명 이외에 평안과 기쁨을 찾으려는 사람은 허무하게 될 뿐 입니다.
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“In the beginning David commends himself to the protection of God. He then meditates upon the benefits which he received from God, and thereby stirs himself up to thanksgiving. By his service, it is true, he could in no respect be profitable to God, but he, notwithstanding, surrenders and devotes himself entirely to him, protesting that he will have nothing to do with superstitions. He also states the reason of this to be, that full and substantial happiness consists in resting in God alone, who never suffers his own people to want any good thing.”
(verse 1)
“He does not, however, here implore the aid of God, in some particular emergency, as he often does in other psalms, but he beseeches him to show himself his protector during the whole course of his life, and indeed our safety both in life and in death depends entirely upon our being under the protection of God.”
(verse 2)
“The import of his language is, I am, indeed, fully convinced in my heart, and know assuredly, that God can derive no profit or advantage from me; but notwithstanding this, I will join myself in fellowship with the saints, that with one accord we may worship him by the sacrifices of praise.”
(verse 3)
“This passage, therefore, teaches us that there is no sacrifice more acceptable to God than when we sincerely and heartily connect ourselves with the society of the righteous, and being knit together by the sacred bond of godliness, cultivate and maintain with them brotherly good-will. In this consists the communion of saints which separates them from the degrading pollutions of the world, that they may be the holy and peculiar people of God.”
(verse 4)
“We cannot be united into the one body of the Church under God, if we do not break off all the bonds of impiety, separate ourselves from idolaters, and keep ourselves pure and at a distance from all the pollutions which corrupt and vitiate the holy service of God.”
(verse 5)
“All the superstitions which have ever prevailed in the world have undoubtedly proceeded from this source, that superstitious men have not been contented with possessing God alone. But we do not actually possess him unless “he is the portion of our inheritance;” in other words, unless we are wholly devoted to him, so as no longer to have any desire unfaithfully to depart from him.”
(verse 6)
“Whenever, therefore, those things present themselves to us which would lead us away from resting in God alone, let us make use of this sentiment as an antidote against them, that we have sufficient cause for being contented, since he who has in himself an absolute fullness of all good has given himself to be enjoyed by us.”
(verse 7)
“Last of all, David confesses that it was entirely owing to the pure grace of God that he had come to possess so great a good, and that he had been made a partaker of it by faith.”
(verse 8)
“David then reckons himself secure against all dangers, and promises himself certain safety, because, with the eyes of faith, he beholds God as present with him.”
(verse 9)
“The principal, the essential part of a happy life, as we know, is to possess tranquillity of conscience and of mind; as, on the contrary, there is no greater infelicity than to be tossed amidst a multiplicity of cares and fears.”
(verse 10)
“As to the point, that Peter (Acts 2:30) and Paul (Acts 13:33) contend that this prophecy was fulfilled in the person of Christ alone, the sense in which we must understand them is this, that he was wholly and perfectly exempted from the corruption of the grave, that he might call his members into his fellowship, and make them partakers of this blessing, although by degrees, and each according to his measure.”
(verse 11)
“Indeed, he only knows the way of life who is so united to God that he lives in God, and cannot live without him.” -Calvin
A man who is not satisfied with God will not find satisfaction with anything in the world. Anyone who seeks peace and joy other than life in Jesus Christ will be only in vain.