칼빈과 함께 하는 시편 묵상 [시편 14편]


[시편 14]

1. 어리석은 자는 그의 마음에 이르기를 하나님이 없다 하는도다 그들은 부패하고 그 행실이 가증하니 선을 행하는 자가 없도다

2. 여호와께서 하늘에서 인생을 굽어살피사 지각이 있어 하나님을 찾는 자가 있는가 보려 하신즉

3. 다 치우쳐 함께 더러운 자가 되고 선을 행하는 자가 없으니 하나도 없도다

4. 죄악을 행하는 자는 다 무지하냐 그들이 떡 먹듯이 내 백성을 먹으면서 여호와를 부르지 아니하는도다

5. 그러나 거기서 그들은 두려워하고 두려워하였으니 하나님이 의인의 세대에 계심이로다

6. 너희가 가난한 자의 계획을 부끄럽게 하나 오직 여호와는 그의 피난처가 되시도다

7. 이스라엘의 구원이 시온에서 나오기를 원하도다 여호와께서 그의 백성을 포로된 곳에서 돌이키실 때에 야곱이 즐거워하고 이스라엘이 기뻐하리로다

 

처음 부분에서 다윗은 거의 모든 백성이 범하고 있는 하나님에 대한 못된 경멸을 묘사하고 있다. 자신의 하소연에 무게를 더하려는 뜻에서 그는 하나님께서 그것을 친히 말씀하는 것으로 묘사하고 있다. 다음으로 그는 자신과 타인들을 해결책에 대한 소망으로 위로하고 있다. 비록 자신이 자기 눈앞에 펼쳐지는 무질서에 대해 신음하며 깊은 고통을 느끼고 있으면서도 하나님께서 이 해결책을 신속히 제공하실 것이라는 점을 다짐하고 있다.”

(1)

“(나발)이라는 히브리어에는 어리석다는 뜻뿐 아니라 사악하고, 추악하며, 비열한 사람이라는 뜻도 있음..”

(4)

여기서 그는 하나님께서 경악한 나머지 내 백성을 소중히 여겨야 하며 그들에게 온갖 친절한 행위를 정성껏 수행해야 할 자들이 도무지 인정이 없는 야수들처럼 그들을 압박하며 그들에게 덤벼들다니 이 무슨 미친 짓이란 말이냐? 하고 외치는 것으로 소개하고 있다.”

(5)

저희가 평안하다 안전하다 할 그때에 멸망이 홀연히 저희에게이르는 것이다 (살전 5:3). 그러므로 선지자는 악한 자들이 스스로 모든 위험을 벗어난 것으로 생각하면서 자신들의 승리를 안전하게 축하할 때, 그들은 갑작스런 파멸로 전복되고 말 것이라는 점으로 신실한 자들을 경려하며 부축하고 있다. 여기에 대한 이유가 본 귀절의 매 마지막 소설에 덧붙여지고 있는데, 그 것은 하나님께서 의인을 변호하고 그들의 사건을 취급하실 결심이 서 있기 때문이다. 하나님이 의인의 세대에 계시기 때문이다.’

여기서 도르’ (세대로 번역한 단어)가 갖는 의미는 라틴어에서 나시오’(민족)가 갖는 의미와 동일하다.”

(6)

그러므로 다윗은 악인들의 건방진 태도에 도전하고 조롱하며, 가련하고 비참한 자들에 대한 그들의 조소와 하나님의 자녀들이 하나님의 보호를 의지하는 가운데 재난에 압도되지 않으려는 것을 어리석음으로 돌리는 그들의 비난이 바로 자신들의 파멸의 원인이 될 것으로 경고하고 있다.”

그와 동시에 그는 하나님께 의지하려는 결단보다 더 현명한 결단이 따로 없으며 우리가 제 아무리 재난으로 포위된다 하더라도 하나님의 구원과 그가 우리에게 약속한 도움을 신뢰하는 것이 최상의 지혜라는 점을 가르쳐주고 있다.”

(7)

다윗은 위로에 대한 가르침을 이야기한 다음에 다시 기도와 탄식으로 돌아가고 있다. 이 귀절을 통해서 그는 비록 하나님께서 우리를 장기간에 거쳐 고달프게 내버려두시는 경우가 있더라도 우리는 피곤해 하거나 낙심할 것이 아니라 항상 하나님을 자랑으로 여겨야 한다는 점과, 그리고 우리의 고통이 지속되는 동안 우리가 가질 수 있는 가장 유효한 위로는 종종 기도하는 데로 돌아가는 것임을 가르쳐주고 있다.” – 칼빈

인생에서 어려움이 닥쳤을 때 가장 효과적인 해결책은 하나님의 도움을 구하는 것입니다. 그러나 어리석고 악한 사람은 마음에 이르기를 하나님이 없다 합니다. 하지만 구원은 예수 그리스도의 이름으로 하나님을 찾는 사람들에게만 있습니다.

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[Psalm 14]

1 The fool says in his heart, “There is no God.” They are corrupt, they do abominable deeds, there is none who does good. 2 The LORD looks down from heaven on the children of man, to see if there are any who understand, who seek after God. 3 They have all turned aside; together they have become corrupt; there is none who does good, not even one. 4 Have they no knowledge, all the evildoers who eat up my people as they eat bread and do not call upon the LORD? 5 There they are in great terror, for God is with the generation of the righteous. 6 You would shame the plans of the poor, but the LORD is his refuge. 7 Oh, that salvation for Israel would come out of Zion! When the LORD restores the fortunes of his people, let Jacob rejoice, let Israel be glad.

“In the beginning the Psalmist describes the wicked contempt of God into which almost the whole people had broken forth. To give the greater weight to his complaint, he represents God himself as uttering it. Afterwards he comforts himself and others with the hope of a remedy, which he assures himself God will very soon provide, although, in the meantime, he groans and feels deep distress at the disorder which he beholds.” 

“In the beginning the Psalmist describes the wicked contempt of God into which almost the whole people had broken forth. To give the greater weight to his complaint, he represents God himself as uttering it. Afterwards he comforts himself and others with the hope of a remedy, which he assures himself God will very soon provide, although, in the meantime, he groans and feels deep distress at the disorder which he beholds.”

(verse 1)

“As the Hebrew word (nabal) signifies not only a fool, but also a perverse, vile, and contemptible person”

(verse 4)

“The prophet had said that God observed from heaven the doings of men, and had found all of them gone out of the way; and now he introduces him exclaiming with astonishment, what madness is this, that they who ought to cherish my people, and assiduously perform to them every kind office, are oppressing and falling upon them like wild beasts, without any feeling of humanity?”

(verse 5)

“‘For when they shall say, Peace and safety, then sudden destruction cometh upon them,’ (1 Thessalonians 5:3.) The prophet, therefore, encourages and supports the faithful with this prospect, that the ungodly, when they think themselves free from all danger, and are securely celebrating their own triumphs, shall be overwhelmed with sudden destruction.”

“that ‘dor’(translated generation) will have the same signification here which the word natio, [nation,] sometimes has among the Latins.”

(verse 6)

“David, therefore, defies and derides this insolence of the wicked, and threatens that their mockery of the poor and the wretched, and their charging them with folly in depending upon the protection of God, and not sinking under their calamities, will be the cause of their destruction.”

“At the same time, he teaches them that there is no resolution to which we can come which is better advised than the resolution to depend upon God, and that to repose on his salvation, and on the assistance which he hath promised us, even although we may be surrounded with calamities, is the highest wisdom.”

(verse 7)

“David, after having laid down the doctrine of consolation, again returns to prayers and groanings. By this he teaches us, that although God may leave us for a long time to languish, yet we ought not to weary, or lose courage, but should always glory in him; and, again, that while our troubles continue, the most effectual solace we can have is often to return to the exercise of prayer.” – Calvin

When we have difficulties in our life, the most effective solution is to seek God’s help. But a foolish and wicked man says in his heart that there is no God. Nevertheless, salvation is only for those who seek God in the name of Jesus Christ.